توجه داشته باشید که در باز کردن چاکراها، نیازی نیست بکوشید فعالیت چاکراهای پرکار را را کم کنید. چاکراهای پرکار تنها عدم فعالیت چاکراهای بسته را جبران میکنند. با باز شدن تمام چاکراها، جریان انرژی نیز به تعادل خواهد رسید.
۱ . باز کردن چاکرای ریشه (قرمز)
این چاکرا بر آگاهی فیزیکی و احساس راحتی در بسیاری موقعیتها مبتنی است. با باز شدن آن، احساس خواهید کرد که کاملاً متعادل و معقول بوده، از ثبات و امنیت برخوردار هستید. دیگر بدون دلیل به اطرافیان خود مشکوک نخواهید بود. در هر آنچه که اکنون در جریان است احساس حضور خواهید کرد، و پیوندتان با جسم خود قویتر خواهد شد.
اگر چاکرای ریشه کم کار باشد:
احساس ترس و نگرانی میکنید، و هر چیزی ممکن است شما را معذب کند.
اگر پرکار باشد:
باعث میشود مادیگرا و حریص باشید. در این صورت احساس میکنید که امنیتتان باید تأمین باشد و در برابر تغییر ایستادگی میکنید. از بدن خود بهره بگیرید و نسبت به آن آگاه باشید. یوگا انجام دهید، به پیاده رویهای کوتاه بروید، یا کارهای خانگی عملی انجام دهید. این فعالیتها موجب میگردند که بیشتر به بدن خود توجه کنید و چاکراهایتان قویتر شوند. به زمین توجه کنید. به این معنا که با زمین رابطه برقرار کنید و آن را زیر پاهای خود احساس کنید. برای رسیدن به این هدف، راست بایستید، با آرامش پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید، و اندکی زانوهایتان را خم نمایید. لگن خود را کمی به جلو حرکت دهید، و بدنتان را در حالت تعادل نگه دارید، به نحوی که وزن بدن به طور یکسان در سراسر کف پاهایتان تقسیم شود. سپس وزن بدن را به جلو بیندازید. چند دقیقه در همین وضعیت باقی بمانید. پس از ارتباط با زمین، به حالت چهار زانو بنشینید. بگذارید نوک انگشت شست و اشارهتان به آرامی با هم در تماس باشند. بر روی چاکرای ریشه، و مفهوم و محل آن که بین مقعد و دستگاه تناسلی است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “LAM” را در ذهن خود زمزمه کنید. در تمام این مدت، خود را ریلکس کنید، و دربارهی این چاکرا، معنای آن، اثر آن بر زندگی، و تأثیری که باید در زندگی شما داشته باشد بیندیشید. تا جایی این کار را ادامه دهید که کاملاً به آرامش برسید. در این حالت، احساس «پاکی» شما را در بر خواهد گرفت. غنچه بسته یک گل قرمز را مجسم کنید. تصویر کنید یک انرژی بسیار نیرومند بر آن شعاع افکنده است: گل به آرامی باز میشود و چهار گلبرگ سرشار از انرژی آن نمایان میگردد. همزمان با حبس کردن نفس و بیرون دادن آن، میاندوراه (محدوده بین منطقه تناسلی مقعد) را منقبض نمایید.
تغذیه شفابخش: خوراکیهای قرمز رنگ (سیب سرخ و چغندر قرمز) ادویههای تند (فلفل قرمز تند و سس تند) سبزیجاتی که از زمین به عمل میآیند (سیب زمینی و هویج) پروتئینهای حیوانی (گوشت قرمز و تخم مرغ)
۲٫ باز کردن چاکرای خاجی (نارنجی)
این چاکرا احساسات و تمایلات جنسی را کنترل میکند. اگر باز باشد، احساسات آزادانه رها شده، بدون هیجانی شدن بیش از حد بروز مییابند. در این صورت شما برای دوستی آمادگی خواهید داشت، و پرشور و اجتماعی خواهید بود. همچنین، مشکلی در رابطه با مسائل جنسی نخواهید داشت.
اگر این چاکرا کم کار باشد:
بیعاطفه و بیاحساس خواهید بود، و از جمع خواهید گریخت.
اگر پرکار باشد:
در تمام مواقع حساس و هیجانی خواهید بود، و رویکردی به شدت جنسی خواهید داشت. دو زانو بنشینید. پشت خود را صاف و در عین حال ریلکس نگه دارید. دستهای خود را به طوری که کف آن ها رو به بالا باشد، بر روی یکدیگر، روی ران های خود بگذارید. دست چپ زیر دست راست باشد، به نحوی که کف دست چپ، پشت انگشتان دست راست را لمس کند، و انگشتان شست به آرامی به هم برسند. بر روی چاکرای خاجی، و مفهوم و محل آن که در استخوان خاجی (بعد از بخش کمری و قبل از دنبالچه) است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “VAM” را در ذهن خود زمزمه کنید. در تمام این مدت، خود را ریلکس کنید، و دربارهی این چاکرا، معنای آن، اثر آن بر زندگی، و تأثیری که باید در زندگی شما داشته باشد بیندیشید. تا جایی این کار را ادامه دهید که کاملاً به آرامش برسید. بار دیگر، احساس «پاکی» شما را در بر خواهد گرفت.
تغذیه شفابخش: خوراکیهای نارنجی رنگ (پرتغال، نارنگی) آجیل (همه انواع آن)
۳٫ باز کردن چاکرای ناف (زرد)
این چاکرا اعتماد و اطمینان را، به ویژه در یک گروه، دربرمیگیرد. اگر باز باشد، احساس خواهید کرد که کنترل را در دست دارید و احساس خوب کرامت و بزرگی در خود خواهید داشت.
اگر کم کار باشد:
منفعل شده، قادر به تصمیمگیری نخواهید بود. اغلب اوقات بیمناک و نگران میشوید که این به نفعتان نیست.
اگر پرکار باشد:
متکبر، زورگو و سلطهجو خواهید شد. دو زانو بنشینید. پشت خود را صاف و در عین حال ریلکس نگه دارید. دستان خود را جلوی شکم، اندکی پایین تر از شبکه خورشیدیخود قرار دهید. بگذارید قسمت بالای انگشتان به هم بچسبند و سمت انگشتان کاملاً به سمت خارج از شما باشد. انگشتان شست را به شکل ضربدر روی هم قرار دهید و چهار انگشت دیگر دست را صاف نگه دارید (این کار اهمیت زیادی دارد). بر روی چاکرای ناف، و مفهوم و محل آن که در تیرهی پشت، اندکی بالاتر از ناف است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “RAM” را در ذهن خود زمزمه کنید. در تمام این مدت، خود را هر چه بیشتر ریلکس کنید، و دربارهی این چاکرا، معنای آن، اثر آن بر زندگی، و تأثیری که باید در زندگی شما داشته باشد بیندیشید. تا جایی این کار را ادامه دهید که کاملاً به آرامش برسید. احساس «پاکی» شما را در بر خواهد گرفت (این احساس در مورد تمام چاکراها صدق میکند).
تغذیه شفابخش: خوراکی های زرد رنگ (ذرت) غلات و فیبر (گرانولا، نان گندم کامل) دم کرده ها (نعناع، چای بابونه)
۴٫ باز کردن چاکرای قلب (سبز)
این چاکرا تماماً به عشق، محبت و عطوفت اختصاص دارد. اگر باز باشد، شما در نظر همگان فردی دلسوز و مهربان بوده، همواره در روابط دوستانه شرکت خواهید داشت. اگر این چاکرا کم کار باشد:
رفتاری سرد و خصومتآمیز در پیش میگیرید.
اگر پرکار باشد:
اطرافیان خود را از شدت عشق خفه میکنید و ممکن است در این موارد خودخواه به نظر برسید. چهار زانو بشینید. نوک انگشتان اشاره و شست را در هر دو دست به هم برسانید. دست چپ را روی زانوی چپ گذاشته، دست راست را جلوی قسمت پایین استخوان سینه نگه دارید. بر روی چاکرای قلب، و مفهوم و محل آن که در تیرهی پشت، هم سطح قلب است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “YAM” را در ذهن خود زمزمه کنید. در تمام این مدت، همچنان بدن خود را ریلکس کنید، و دربارهی این چاکرا، معنای آن، اثر آن بر زندگی، و تأثیری که باید در زندگی شما داشته باشد بیندیشید. تا جایی این کار را ادامه دهید که کاملاً به آرامش برسید. در این حالت، بازگشت و/یا تشدید «پاکی» را در جسم خود احساس خواهید کرد.
تغذیه شفابخش: خوراکی های سبز رنگ (سبزیجات برگ دار، اسفناج) چای سبز
۵٫ باز کردن چاکرای گلو (آبی روشن)
این چاکرا بر خودبیانگری و ارتباطات مبتنی است. وقتی باز است، به راحتی میتوانید درونیات خود را بروز دهید، و به نظر میرسد هنر بهترین راه برای این کار باشد.
اگر این چاکرا کم کار باشد:
تمایلی به صحبت زیاد ندارید، و به همین دلیل خجالتی شمرده میشوید. اگر مرتب دروغ بگویید، ممکن است این چاکرا مسدود شود.
در صورت پرکار بودن چاکرای گلو:
معمولاً آنقدر حرف میزنید که مردم را عاصی میکنید. به احتمال زیاد شنوندهی بسیار بدی هستید. دو زانو بنشینید. انگشتانتان را به جز شست ها، از داخل دو دست در هم فرو کنید. بگذارید دو انگشت شست در بالا به هم برسند، و سپس کمی آن ها را بالا بکشید. بر روی چاکرای گلو، و مفهوم و محل آن که در ته گلو است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “HAM” را در ذهن خود زمزمه کنید. در تمام این مدت، به ریلکس کردن بدن خود ادامه دهید، و دربارهی این چاکرا، معنای آن، اثر آن بر زندگی، و تأثیری که باید در زندگی شما داشته باشد بیندیشید. پنج دقیقه این کار را ادامه دهید، تا احساس «پاکی» بار دیگر نیرومندتر شود.
تغذیه شفابخش: آب میوهها و دم کردهها میوهها (تمام آن ها)
۶٫ باز کردن چاکرای چشم سوم (آبی)
همان طور که از نامش برمیآید، این چاکرا با بینش مرتبط است. وقتی باز باشد، شما انسان روشنبینی خواهد بود، و زیاد خواب خواهید دید.
اگر کم کار باشد:
منتظر خواهید شد تا دیگران به جای شما فکر کنند. از آنجایی که بیش از اندازه به باورها تکیه میکنید، بیشتر اوقات سردرگم هستید.
اگر پرکار باشد:
تمام روز در دنیای تخیلات به سر میبرید. در وضعیت های وخیم، ممکن است دچار خیالپردازیها و حواس پرتی های مکرر و حتی توهم شوید. چهار زانو بنشینید. دستان خود را جلوی قسمت پایین سینه نگه دارید. دو انگشت وسط باید صاف باشند و به سمت خلاف جهت شما اشاره کنند. انگشتان دیگر را خم کنید به طوری که در دو بند انگشت بالا به هم برسند. انگشتان شست به شما اشاره میکنند و در بالا به هم میرسند. بر روی چاکرای چشم سوم، و مفهوم و محل آن که اندکی بالاتر از وسط دو ابرو است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “OM” یا “AUM” را در ذهن خود زمزمه کنید. در تمام این مدت، ریلکس کردن بدن باید تا حدی به صورت طبیعی صورت پذیرد. به اندیشه دربارهی این چاکرا، معنای آن، اثر آن بر زندگی، و تأثیری که باید در زندگی شما داشته باشد ادامه دهید. تا جایی این کار را ادامه دهید که بازگشت و/یا تشدید همان احساس «پاکی» را تجربه نمایید.
تغذیه شفابخش: میوه های بنفش رنگ (انگور، قره قاط) شکلات ادویهها یا دم کردههای اسطوخودوس
۷٫ باز کردن چاکرای تاج (صورتی)
این چاکرا هفتمین و معنویترین چاکرا است. چاکرای تاج شامل خرد فرد و یکی شدن با کائنات میباشد. اگر باز باشد، تعصب از زندگیتان رخت برمیبندند، و شما نسبت به جهان و پیوند آن با خودتان آگاهتر میشوید.
اگر کمکار باشد:
معنویتتان کم خواهد بود، و افکار خشکی خواهید داشت.
اگر پرکار باشد:
همواره هرچیزی را از نظر عقلانی بررسی میکنید. در این حالت معنویت در ذهنتان جایگاه نخست را دارد، و اگر بیش از حد پرکار باشد، ممکن است حتی نیازهای جسمانی خود (غذا، آب، مسکن) را نادیده بگیرید. دستتان را مقابل شکمتان قرار دهید به طوری که انگشتان کوچک به بالا و در خلاف جهت شما اشاره کنند، و در قسمت بالا به هم برسند. باقی انگشتان را در هم گره بزنید. انگشت شست دست چپ باید زیر انگشت زیر دست راست باشد. بر روی چاکرای تاج، و مفهوم و محل آن که درست در قسمت بالای سر است، تمرکز کنید. با دهان بسته، اما کاملاً واضح صدای “NG” را در ذهن خود زمزمه کنید (همین طور که معلوم است زمزمه کردن این صدا کار دشواری است). در تمام این مدت، بدنتان دیگر باید کاملاً ریلکس شده باشد، و ذهنتان در آرامش کامل به سر ببرد. در عین حال، تمرکز بر روی چاکرای تاج را متوقف نکنید. این مدیتیشن بیشترین زمان را میبرد، و نباید کمتر از ده دقیقه باشد. هشدار: پیش از باز یا تقویت شدن چاکرای ریشه، این مدیتیشن را برای چاکرای تاج به کار نبرید. قبل از رسیدگی به آخرین چاکرا، باید در ابتدا یک پایهی قوی داشته باشید، که تمرینات ریشه این پایهی قوی را برای شما فراهم میکنند. تغذیه شفابخش: از آنجایی که چاکرای تاج پیوند معنوی ما با پیرامونمان میباشد، تغذیهی شفابخشی برای آن وجود ندارد. در عوض، تنفس هوای پاک و تازه و بهرهمندی از نور خورشید میتواند برای چاکرای تاج بسیار مفید باشد.
برچسب های مهم
چاکرا به باور آیین هندو به مراکز انرژی در بدن انسان گفته میشود. چاکرا یا شاکرا در وجود هر موجود زندهای قرار دارد حتی گیاهان. این چاکراها منابع انرژییا به عبارتی شریانهای حیات میباشند.
چاکرا واژهای سانسکریت به معنای چرخ است.
چاکراها یا مراکز انرژی در حال چرخش هستند و بخشهای بسیار مهمی از کالبد انرژی محسوب میشوند. همانند کالبد فیزیکی که از اعضای حیاتی و کم اهمیت تر تشکیل شدهاست، کالبد انرژی نیز دارای چاکراهای اصلی و فرعی و چاکراهای بسیار کوچک است. در مجموع بدن انسان هفت چاکرا دارد و هر یک از این هفت چاکرا با یکی از هفت غده بدن و همچنین با گروهی از اعصاب که شبکه نامیده میشوند مرتبط میباشد. هر یک از این چاکراها به یکی از قسمتهای بدن و وظایف مخصوص درون بدن پیوسته هستند که بوسیله شبکه عصبی یا غددی که به آن چاکرا مربوط میباشند کنترل میشوند.
چاکراهای اصلی مراکز انرژی در حال چرخش هستند که بهطور معمول ۳ تا ۴ اینچ قطر دارند و اعضای اصلی و حیاتی کالبد فیزیکی را کنترل میکنند و به آنها انرژی میدهند. چاکراهای اصلی درست مانند نیروگاههایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تأمین میکنند. اگر این نیروگاهها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار میشوند، زیرا برای درست کارکردن، انرژی حیاتی کافی ندارند.
قطر چاکراهای فرعی یک تا دو اینچ است و چاکراهای بسیار کوچک، بخشهای کم اهمیت تر کالبد جسمانی را کنترل کرده و به آنها انرژی میدهند. چاکراها در داخل کالبد فیزیکی نفوذ میکنند و در ورای آن نیز امتداد مییابند. چاکراها از دو طریق غده درونریز و سیستم عصبی بر جسم اثر متقابل دارند.
۱) جذب، گوارش و توزیع پرانا (انرژی حیاتی) در بخشهای مختلف بدن بر عهده آنهاست.
۲) کنترل، تقویت و مسئولیت درست کار کردن کالبد جسمانی و اعضای مختلف آن را برعهده دارند. غده درونریز به وسیله بعضی از چاکراهای اصلی تنظیم میشوند و انرژی میگیرند. با کنترل و دستکاری چاکراهای اصلی میتوان غده درونریز را تحریک یا مهار کرد. تعداد زیادی از ناخوشیها، تا حدودی ناشی از خوب کار نکردن چاکراها هستند.
۳) بعضی از چاکراها مراکز استعدادهای روانی هستند. فعال سازی چاکراهای خاص ممکن است باعث توسعه یافتن استعدادهای روانی خاص شود. برای مثال چاکراهای کف دست برای فعال کردن، آسانترین و امنترین چاکراها هستند. با فعال کردن چاکراهایی که در مرکز کف دستها قرار دارند فرد میتواند توانایی خود را در احساس کردن انرژیهای لطیف، هاله درونی، هاله تندرستی و هاله بیرونی توسعه دهد. این کار با تمرکز کردن به سادگی انجام میشود.
تمرینات و تکنیکهایی که میتواند این مراکز را فعال سازند متعدد و ویژه هستند و نیاز به کسب مهارت طی چند ماه تا چندین سال است. توانایی و قدرتهای حاصل از فعال شدن انرژی چاکراها، کرامت یا سیدهی نامیده میشود و به معنای قدرتهای روحی است.
چاکرای تکیه گاه (چاکرای ریشه یا پایه ستون فقرات، مولادهارا (Base chakra – Muladhara – Root chakra) محل ورود پرانا یا انرژی حیاتی است. طیف رنگیِ مربوط به این چاکرا قرمز است که نشانه زندگی، قدرت و نیروی جسمانی است. این رنگ روی کم خونی و فقر غذایی اثر خوبی دارد و ارتعاشاتِ تقویتکننده و درمانکننده دارد.
منطقه: بین مقعد و دستگاه تناسلی (نشیمنگاه)
غدد مرتبط: فوق کلیوی (که آدرنالین تولید میکند)
رنگ: قرمز تند
عطر: درخت سدر – درخت میخک
عضو وابسته: استخوانها، دندانها، ناخن، پا، روده، مقعد، پروستات.
شکل: نیلوفر چهار پر
تاثیرات: امنیت، بقا، ایمان، ارتباط، پول، خانه. توانایی بنا کردن و حاضر بودن در زمان و مکان. همچنین این چاکرا ارتباط مادر با شخص را منعکس میکند و با احساسِ شخص در رابطه با بودنش بر روی زمین در ارتباط است. تنشهایی که در جسم بوسیله این چاکرا کنترل میشود در قسمتهایی که به این چاکرا ارتباط دارد نشان داده میشود.
چاکرای خاجی یا مرکز کلیه -سواد هیستانا (Sacral chakra – Swadhisthana) در قسمت پایین شکم قرار گرفتهاست. طیف رنگی مربوط به این چاکرا نارنجی میباشد. نارنجی علامت انرژی است. این رنگ قدرت ارتباطی، دفع خشم و کنترل بر خویشتن را متعادل میکند و مسائل مربوط به هضم غذا و گردش خون را منظم میسازد.
منطقه: انتهای ستون فقرات ۱ تا ۱۲ اینچ زیر استخوان خارجی
غدد مرتبط: پروستات، گنادها
رنگ: نارنجی
عطر: چوب صندل
وظیفه: تولید مثل جنسی
عضو وابسته: کلیهها، مثانهها، اسپرمها، مایعات بدن، اعضای تکثیر شونده
شکل: نیلوفر شش پر
تاثیرات: این چاکرا به قسمتی از آگاهی که مربوط به غذا و روابط جنسی است مربوط است. ارتباط این چاکرا با درون است و اینکه جسم به چه چیزی نیاز دارد و چه چیزی او را خشنود میسازد. توانایی شخص برای داشتن بچه نیز در ارتباط با این چاکرا است. همچنین این چاکرا با احساسات و خواستههای احساسی شخص پیوسته است.
چاکرای شبکه خورشیدی یا چاکرای شبکه عصبی زیر معده -مانی پورا (Solar plexus chakra – Manipura/Nabhi) با طیف رنگی زرد و زرد طلایی است که نشانه عقل، هوش و ذهنیت است. این چاکرا بالاتر از ناف قرار گرفتهاست. رنگ زرد تأثیر مثبتی روی کبد، طحال، کیسه صفرا و اعصاب دارد و قدرت درمانی برای بیماری مرض قند و یبوست دارد و کنترلکننده چاقی است.
منطقه: در پشت و امتداد ستون فقرات مقابل ناف، پشت شکم
غدد مرتبط: پانکراس
رنگ: زرد – طلائی
عطر:اسطو خودوس
وظیفه: ساختار وجودی
عضو وابسته: شکم، معده، کبد، طحال، دستگاه گوارش، صفرا، سیستم عصبی خودکار
شکل: نیلوفر ده پر
تائیرات: قسمتی از آگاهی که وابسته به این چاکرا میباشد شامل احساس قدرت، کنترل کردن و آزادی وجود است. فعالیتهای ذهنی و ذهن نیز به این چاکرا پیوسته میباشند. چاکرای شبکه خورشیدی نیز با قسمتی از وجود که به آن شخصیت یا خود (ضمیر شخصی) میگویند مرتبط است.
چاکرای قلب یا عشق الهی -آنا هاتا (Heart chakra – Anahata) که در وسط جناق سینه و بالای قلب قرار دارد. طیف رنگی مربوط به این چاکرا سبز است.
منطقه: در پشت و بین دو کتف و بالاتر از قلب
غدد مرتبط: تیموس
رنگ: سبز، صورتی
وظیفه: عشق خالص
عضو وابسته: قلب، قفسه سینه، پوست، گردش خون، حفره شکم
شکل: نیلوفر دوازده پر
تاثیرات: احساس عشق و ارتباط با مردم در نزدیکی قلب (به عنوان مثال: مادر، پدر، خواهر و برادر، همسر و فرزندان). مشکل تنفس یا ششها تنش را در چاکرای قلب نشان میدهد.
چاکرای گلو یا حلق -ویهودها (Throat chakra- Vishuddha - Vishuddhi) که روی حلق قرار گرفتهاست. طیف رنگی مربوط به این چاکرا آبی است که علامت جاودانگی، اخلاص و الهام است. این رنگ روی بیماریهای گرفتگی گلو و ناراحتیهای عصبی تأثیرگذار است.
منطقه: پائین و پشت مهره گردن، بین گودی گلو و حنجره
غدد مرتبط: تیروئید
رنگ: آبی کمرنگ
عطر: گل سرخ
وظیفه: بیان، بودن
عضو وابسته: گردن، گلو، فک و بازوها را کنترل میکند و به عصبهای بازویی یا گردنی مرتبط است.
شکل: نیلوفر شانزده پر
تأثیرات: نشان دهنده بیان کردن و دریافت کردن است. در اینجا بیان کردن میتواند از طریق ارتباط برقرار کردن با چیزی که میخواهید یا چیزی که احساس میکنید باشد و همچنین میتواند بصورت هنری مانند نقاشی هنرمند، موسیقی یک موسیقیدان و استفاده از اشکال برای بیان درون خود باشد.
چاکرای پیشانی یا چشم سوم -آجنا (Brow chakra – Ajna – third eye – Bindu که در سمت پیشانی و کمی بالاتر از بین دو چشم قرار دارد. طیف رنگی مربوط به این چاکرا آبی نیلی است. این رنگ باعث بازشدن چشم سوم – دید بیرونی و درونی – است. این رنگ برای آرامش و درمان بیماریهای ذهنی مفید است. رنگ نیلی آگاهی را بالا میبرد و برای زنده کردن خاطرات فراموش شده مفید است.
منطقه: بین دو ابروان، به پهنای یک بند انگشت بالای پل بینی و جلوی سر
غدد مرتبط: هیپوفیز صنوبری
رنگ: نیلی، بنفش
وظیفه:دانش هستی
عضو وابسته: صورت، چشم، گوش، بینی
شکل: نیلوفر دو پر(۹۶ پر)
تاثیرات: این چاکرا با درونیترین قسمت وجودی انسان (به عقیده غربیهای باستان مربوط به ناخودآگاه میباشد) که روح نام دارد و همچنین معنویت مرتبط است. این مکانی است که محرک ما و میزانی از آگاهی که فعالیتها و در واقع زندگی ما را هدایت میکند در آن قرار دارد.
چاکرای بالای جمجمه یا تاج سر یا ساهاسرارا (Crown chakra – Sahasrara) که در قسمت میانی بالای سر قرار دارد. طیف رنگی مربوط به این چاکرا بنفش است. این رنگ برای بیماریهای ذهنی مناسب است و خواب را تنظیم میکند.
منطقه: در وسط سر و مغز تاج سرقرار دارد.
غدد مرتبط: صنوبری (کاجی شکل) و مخاطی
رنگ: بنفش
احساس: سرخوردگی، عدم غلبه برترس و اضطراب
وظیفه: وجود مطلق
عضو وابسته: مغز، مخچه
شکل: نیلوفر هزار پر
تاثیرات: این چاکرا به احساس یگانگی و جدایی مربوط است و ارتباط ما را با زمین و همچنین با پدرمان نشان میدهد. چاکرای هفتم نمایانگر ارتباط با پدر است که ارتباط ما با قدرت و همچنین در نهایت ارتباط ما را با خدا را نشان میدهد. وقتی کسی احساس جدایی از پدرش را تجربه کرده باشد این چاکرا را میبندد و احساس تنهایی و انزوا را تجربه میکند. مثل اینکه در پوستهای قرار گرفته باشد و نتواند با اطراف خود ارتباط برقرار کند.
برچسب های مهم
برای کسب موفقیت تنها تلاش کافی نیست بلکه آشنایی با قوانین مخصوص و به کارگیری آنها در زندگی می تواند شما را سریعتر به اهداف تان رسانده و باعث موفق شدن شما در هر کاری شود.در این بخش 30 قانون جهانی موفقیت را باهم مرور خواهیم کرد:
1 - قانون انگیزه
برچسب های مهم
نام خداوند کریم مهربان، بزرگ بخشایش بر جهانیان، به رحمت فراخ، روزی دهنده آفریدگان و دارنده همگان، نوازنده آشنایان و سازنده کار ایشان در دو جهان.
الله اشارت است به کمال قدرت، رحمن اشارت است به عموم رحمت، رحیم اشارت است به خصوص مغفرت. اللّه است که بیافرید به قدرت فراخ بی حیلت، رحمن است که روزی داد از خزینه فراخ بی مؤونت، رحیم است که عیب ها فرا پوشید به کرم فراخ بی شفاعت.
الله است که بیافرید بنده را و حق شناس ندید و از وی نبُرید. رحمن است که نعمت گسترانید و از بنده شکر نشیند و نعمت باز نگرفت. رحیم است که عیب ها دید و فرا پوشید، عذر نشیند و پرده ندرید. الله داغ کردن است، رحمن مرهم نهادن است، رحیم در کرم بیفزودن است.
خداوندان معرفت و جوانمردان طریقت گفتند: معنی باء بسم اللّه آن است که: «بی فَافْرحوا و بی فَتَر و حوا». بندگان من! به من شاد باشید و از غیر من آزاد باشید. به نام من آرام گیرید. بر ضمان من تکیه کنید. به یاد من آرامش کنید. حق من در دل گیرید. عهد من در جان گیرید. بنده من هر جا که راستی است آن راستی به نام ماست. هر جا که شادی است آن شادی به صحبت ما، هر جا که عیشی است آن عیش به یاد ما. هر جا که سوزی است آن سوز به ذکر ما. هر کس را شادی و شادی دوستان به مهر ما، مُلک امروز یاد و شناخت ما، مُلک فردا دیدار و یافت ما، زهی سعادت! زهی جلالت! که بنده را بیش آمد بی بهانه و علت.
نام خداوندی که به هیچ چیز و هیچ کس نمانَد، به هیچ کار به هیچ وقت در نماند. دشمن پرور است و دوست نواز، عیب پوش است و کارساز. یاد او آیین زبان و دیدار او زندگی جان و یافت او سُرورِ جاودان. پادشاه است بی سپاه و استوار است بی گواه، از نهان آگاه و مضطر را پناه. خداوندی که به علم نزدیک است و از وهْمْ دور، جوینده او کشته با جان و یافت او رستاخیز بی صور، پس نه جوینده مغبون است و نه مزدورْ معذور. جوینده در گرداب حسرت و یاونده حیران در موج نور، همی گویند از سر حیرت به زبان دهشت.
نام خداوندی است باقی و پاینده بی اَمَد، غالب و تاونده بی یار و بی مدد، در ذات احد است بی عدد، در [الله] صفات قیوم و صمد، بی شریک و بی نظیر، بی مشیر و بی ولد، نه فضلِ او را حد، نه حکم او را ردّ، لم یلد و لم یولد، از ازل تا ابد. خدا این عظیم، جباری کریم، ماجدی نام دار قدیم، صاحب هر غریب، مونس هر وحید، مایه هر درویش، پناه هر دلِ ریش.
کردش همه پاک و گفتش همه راست، علمش بی نهایت است، زیبا صنع و شیرین ساخت، نعمت بخش و نوبت ساز و مهربان نهان است، نهان از دریافت چون، و از قیاسِ وهْمْ ها بیرون و پاک از گمان و پندار و ایدون، برتر از هر چه خرد نشان داد، دور از هر چه پنداشت بدان افتاد، پاک از هر اساس که تفکر و بحث نهاد، تفکر و بحث به علم و عقل خود در ذات و صفات وی حرام، تصدیق ظاهر و قبول منقول و تسلیم معانی در دینْ ما را تمام، این خود زبان علم است به اشارت شریعت، مزدوران را مایه و بهشت جویان را سرمایه.
باز عارفان و خداشناسان را زبانی دیگر است، و رمزی دیگر. زبانشان زبان کشف و رمزشان رمز محبّت. به اشارتِ حقیقت، زبان علم به روایت است و زبان کشف به عنایت. روایتی بر سر عالم رایت است؛ و عنایتی در دو گیتی آیت. روایتی مزدور است و طالب حور، عنایتی در بهر عیان غرقه نور.
پیر طریقت گفت: رضوان خدا بر او باد: «ار مزدور را بهشت باقی حظّ است، عارف از دوست در آرزوی یک لحظه است. ار مزدور در بند زیان و سود است، عارفْ سوخته به آتش بی دود است. ار مزدور از بیم دوزخ در گذر است، سر عارف سرتاسر همه ناز است»:
;چندان ناز است ز عشق تو در سر من | ;تا در غلطم که عاشقی تو بر من |
;یا خیمه زند وصال تو بر در من | ;یا در سر کار تو شود این سر من |
یک نفس با دوست به از ملک جاودان است، یک طرفة العین انس با دوست خوش تر از جان است، عزیز آن رهی که سزای آن است هم راحت جان و هم عیش جان، و هم درد جان است:
;هم درد دل منی و هم راحت جان | ;هم فتنه برانگیزی و هم فتنه نشان |
نام خدای کریم، جبار، نام دار، عظیم، اول به دانایی و توانایی و آخر به کار رانی و کار خدایی، ظاهر به کردگاری و پادشاهی، باطن از چون و چرایی، اول هر نعمت، آخر هر محنت، ظاهر هر حکمت، اول که نبودها دانست، آخر که میداند آنچه دانست. ظاهر بدانچه ساخت در جهان، باطن از وهم هایی پنهان، فراخ بخشایش است و مهربان، یگانه و یکتاست از ازل تا جاودان، واحد و وحید در نام و در نشان، رازها شنود چه آشکارا و چه نهان، مایه رمیدگان و پناه مضطران، و یادگار بی دلان:
;بر یاد تو بی تو روزگاری دارم | ;در دیده ز صورتت نگاری دارم! |
بزرگی گفت: الله اشارت است به جلال الوهیت و عزت احدیت.
رحمن اشارت است به کمال نعمت و حسن معونت و عموم رحمت بر کافه بریّت.
رحیم اشارت است به مهر و محبت خصوصا با اهل کرامت.
عارفی دیگر گفت: «بسم الله» از بنده چنان است که کاف و نون از حق. چون حق گوید جل جلاله: «کن» پیش از آنکه کاف به نون پیوندد، به فرمان الله عالمی در وجود آید. هم چنین بنده چون به صدق گوید: «بسم الله»، بر هر چه خواند راست آید، و آنچه خواهد یابد به گفتار «بسم الله».
قومی حروف «بسم الله» تفسیر کرده اند که «با» بّرِّ خدا است با پیغامبران به الهام نبوت و رسالت. سین سِرِّ خدا است با عارفان به الهام اُنس و قربت. میم منّت خدا است بر مریدان به دوام نظر رحمت و الف آلاء اوست.
در اخبار موسی علیه السلام آورده اند که رب العزه در مقام مناجات با وی گفت: یا موسی! انَا اللّه الرّحمن الرّحیم. الکبریاء نَعتی، و الجَبَروت صِفَتی، و الدَّیّانِ اِسمی، فَمَنْ مِثلی؟ زهی سخن پرآفرین، و بر دل ها شیرین، نظم پاک، و گفت پاک، از خداوند پاک. نظم به سزا، و گفت زیبا، و علم پاک، و مهر قدیم، آئین زبان، و چراغ جان، و نثار جاودان. همی گوید:
ای موسی! منم خداوند همگان، بار خدای مهربان، کریم و لطیف، نوازنده بندگان، دارنده جهان، و نعمت بخش آفریدگان، و نوبت ساز جهانیان.
ای موسی! برتری و بزرگواری نَعْتِ من، جباری و کامگاری صفت من، دیّان و مهربان نام من، در عالمْ خود که چون من؟ امید عاصیان به من، درمان بلاها از من، شادی درویشان به فضل من، آرام ایشان به وعد من، منزلشان بر درگاه من، نشستن ایشان به امید وصل من، بودن ایشان در بند عهد من، آرزوی ایشان سلام و کلام من، شادی ایشان به دیدار من.
برچسب های مهم
عدد ذکر و خواص اسماء الحسنی جل جلاله
اسما حسنی:
نام = ترجمه نام = عدد نام
الله = ذات مقدس الهی = 66
اله = معبود = 37
واحد = یکتا = 19
احد = یکتایی = 13
صمد = بی نیاز = 134
اول = نخست = 37
آخر = پایان = 801
سمیع = شنوا = 180
بصیر = بینا = 302
قدیر = توانا = 314
قاهر = پیروز = 306
العلی الاعلی = برترین برترینها = 283
باقی = جاوید و پایدار = 113
بدیع = تازه و نوآور = 86
باری = آفریدگار = 213
اکرم = گرامی تر = 271
ظاهر = آشکار = 1106
باطن = پنهان و ناپیدا = 62
حی = همیشه زنده = 18
حکیم = راست گفتار و راست کردار= 78
علیم = همیشه دانا = 150
حلیم = بردبار = 88
حفیظ = همیشه نگهدار و همیشه نگهبان = 998
حق = کسیکه سزاوار بودن است = 108
حسیب = شمارنده و حسابگر = 80
حمید = ستوده و مورد ستایش = 62
حفی = مهربان = 98
رب = صاحب و مربی = 20
رحمان = صاحب رحمت فراگیر = 299
رحیم = مهربان ویژه مومنان = 258
ذاری = واگذارنده و آفریننده = 911
رزاق = فراوان روزی دهنده = 308
رقیب = کسیکه مراقب انسان است = 31
رئوف = بسیار مهربان = 287
رائی = بیننده و نظرکننده = 281
سلام = سلامتی و بی عیب بخش = 131
مومن = ایمنی بخش بر بندگان = 136
مهیمن = شاهد و نگهبان = 145
عزیز = نیرومند و توانای همیشگی و نفوذناپذیر = 94
جبار = فرمان فرما و امر کننده به خوبیها = 206
متکبر = صاحب رعفت و عظمت خارج از حد تصور = 662
سید = آقا و بزرگ = 74
سبوح = کسیکه فراوان مورد تسبیح بندگان واقع میشود = 76
شهید = گواه و چیزی برای او پنهان نباشد = 319
صادق = راستگو = 195
صانع = سازنده = 211
طاهر = پاک = 215
عدل = کسیکه کارهای او متوازن و متساوی است
عفو = محوکننده گناهان و فراوان بخشنده = 156
غفور = همیشه آمرزنده و پوشاننده = 1286
غنی = همیشه بی نیاز = 1060
غیاث = فریادرس بیچارگان = 1151
فاطر = خالق و پدیدآورنده = 290
فرد = تنها و یکتا = 284
فتاح = فراوان گشاینده = 489
فائق = پیروزشونده = 182
قدیم = بی آغاز = 154
ملک = پادشاه = 90
قدوس = پاک و منزه = 170
قوی = نیرومند = 116
قریب = نزدیک = 312
قیوم = همیشگی و پاینده = 156
قابض = گیرنده و گردآورنده = 903
باسط = گشاینده = 72
قاضی الحاجات = برآورنده حاجات = 1355
مجید = بزرگوار = 57
مولا = صاحب و مالک = 86
منان = بسیاربخشنده و عطاکننده = 141
محیط = دربرگیرنده و احاطه کننده = 67
مبین = روشنگر و بیان کننده = 102
مقیت = حافظ و نگهبان = 55
مصور = صورتگر و نگارگر = 336
کریم = کثیرالجود و الخیر = 270
کبیر = بزرگ = 232
کافی = بسنده = 111
کاشف الضر = برطرف کننده سختی ها = 1432
وتر = تنها و یگانه = 606
نور = روشنایی = 256
وهاب = فراوان بخشنده = 14
ناصر = یاور = 341
واسع = توسعه دهنده = 137
ودود = مهربان = 20
هادی = هدایتگر
وفی = بسیار وفاکننده = 96
وکیل = قائم به حفظ حقوق = 66
وارث = ستاننده و گیرنده = 707
بر = نیکوکار = 202
باعث = برانگیزنده = 573
تواب = فراوان توبه پذیر = 409
جلیل = بزرگوار و بزرگ بزرگان = 73
جواد = بخشنده = 14
خبیر = خبردهنده و آگاه کننده = 812
خالق = آفریننده = 731
خیرالناصرین = بهترین یاوران = 1242
دیان = بسیار پاداش دهنده به نیکیها و بدیها = 65
شکور = بسیار سپاس پذیرنده و پاداش دهنده = 526
عظیم = بسیار بزرگ = 1020
لطیف = آگاه و مهربان به موجودات ریز = 129
شافی = شفابخش = 391
خواص اسماء الحسنی
صفای قلب
جهت صفای قلب، بعد از نماز صبح به جهت صفای قلبش كلمه «یانور» را به عددش كه 267 میباشد بگویید.
فرزند صالح
هر كه در بستر خواب پیش از صحبت با حلال خود 10 بار این اسم مقدس «متكبّر» را بگوید خداوند او را فرزندی صالح كرامت كند.
رفتن به حج
حضرت امام صادق (ع) فرمود: هركس هزار مرتبه در یك مجلس «ماشاءالله» بگوید در همان سال به او حج روزی گردد. اگر در همان سال نشد تاخیر كند خدا در اجل او تا روزی كند حج را بر او.
گشایش بخت دختران
ذكر «یا لطیف» جهت بخت گشایی دختران بسیار مناسب است. كه میبایستی این ذكر را هر روز ۱۲۹ مرتبه بخوانید. و همچنین این آیه نیز همین خواسیت را دارد. كه به وقت اذان خوانده شود.
وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (سوره نور آیه۳۲).
صفت ملائك پیدا كردن
هر كه روز جمعه بر یك لقمه نان بنویسد «سبّوح قدوّس رَبّ الْمَلآئكَةِ وَ الروّح» و بخورد صفت ملائكه پیدا میكند.
عالم نور و معنا
اگر كسی هر روز جمعه بعد از نماز صبح 70 بار بگوید «یافَتّاحْ» و دست بر سینه گذارد رنگ غفلت از دل او بیرون رود و خداوند متعال درِ دلِ او را به عالم نور و معنا باز میگرداند.
رفع ترس از عذاب قبر
برای رفع ترس از عذاب قبر و آخرت و ناراحتی های دنیوی، به شرط تعمد بر انجام ندادن اعمالی كه عقوبت بدنبال دارد، شب، هنگام خواب به پهلوی راست خوابیده، گونه راست را روی كف دست راست گذاشته و 101 مرتبه بگوید: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ
مرگ ناگهانی
برای جلوگیری از مرگ فجاة ( مرگ ناگهانی) بعد از هر نماز واجب 18 مرتبه در سجده گفته شود «یا حیّ».
طولانی شدن عمر
برای طولانی شدن عمر اسم «حیّ» روی نگین انگشتری حك شود و همراه داشته باشد. و نیز به جهت طولانی شدن عمر تا ظهور حضرت مهدی (عج) در هر شبانه روز 151 مرتبه ذكر «یا قائم» خوانده شود. به جهت طولانی شدن عمر همراه با طاعت خدا در هر روز 113 مرتبه ذکر «یا باقی» خوانده شود.
توبه
اگر كسی معصیتی كرده اما پشیمان است و نمیخواهد در دنیا، برزخ و آخرت رسوا شود (حتی در مقابل فرشتگان) ظهر روز جمعه، 1286 مرتبه ذكر «الغفور» را بخواند. به جهت محو و بخشوده شدن گناهان و كسب نورانیت در طی شبانه روز بر اسم «العفو» مداومت شود. مداومت بر اسم شریف «العفو» جهت آمرزش گناهان و توفیق یافتن به توبه، نافع است.
رفع وسواس
در مفاتیح النجاة نقل كردهاند كه هر كس این ذكر مقدس «العفو» را بسیار بخواند وسواس از او زایل شود.
رفع مار و عقرب
مداومت بر خواندن اسم «الحفیظ» در جایی که مار و عقرب زیاد است مفید میباشد.
رفع نكبت و ذلت
مداومت بر اسم مبارک «المجیب» فرد را از نکبت و ذلت نگه میدارد. جهت رفع و دفع ذلت و خواری و تبدیل آن به عزت در هر روز 99 مرتبه ذکر «المجید» خوانده و به خود دمیده شود.
صفای باطن
قاری این اسم مبارك «اَلْآخَر» در هر حال به صفای باطن و خوشحالی بوُد و دایم دل او خُرّم باشد و با ایمان و معرفت كامل دایم متوجه آستانه كبریا بود.
وصول طلب
برای وصول طلبی که توانایی باز پس گرفتن آن نیست 108 مرتبه ذکر «یا حق» خوانده شود (تاثیر این ذکر تا آنجاست که حتی بدهکار به دنبال طلبکار خود خواهد آمد).
ثواب بیشمار
هر كس در شب این اسم مبارك «یا خالق» را بسیار گوید خداوند فرشتهای را خلق كند و تا روز قیامت عبادت كند و ثواب آنرا در نامة اعمال آن بنده ثبت كنند.
تنها نگذاشتن در قبر
هر كه هر جمعه 100 بار بگوید این اسم مبارك «یا باری» را خداوند او را در قبر تنها نگذارد و مونس فرستد.
هر كس یك هفته هر روز به این عدد خواند 100 بار خداوند فرشتهای را خلق كند تا روز قیامت موانست با او كند.
رفیقی در روز قیامت
هر كه هر روز 11 بار این اسم را بخواند «اَلَرّب الخالق الباری» خداوند در دنیا و در آخرت هر قرین حال او باشد و رفیق روزگار او گردد و در قبر مونس او و در محشر ممّد او باشد.
طلب فرزند صالح
اگر زن عقیم كه طالب فرزند باشد باید كه هفت روز روزه دارد و در وقت افطار 21 نوبت به صدق دل این اسم مبارك « مصَوّر» را بخواند و بر آب دمد و بیاشامد. حق تعالی او را فرزندی صالح كرامت كند. زن و مرد هر دو روزه دارند بهتر است.
از جمله مغفورین شدن
هر كه بعد از نماز جمعه ورد سازد و 100 نوبت بگوید «یا غفّار اغفرْلی ذنوبی» از جمله مغفورین گردد.
کشتن نفس
هر آن مؤمن را كه عقد شهوت بود یا آنكه نفس خود را كشته بود و او را امری دست دهد كه به آن قیام باید كرد هفت روز هر روز 500 بار بگوید و در مربع نوشته و این طریق در بازو ببند عقد شهوت او به بركت این اسم بگشاید و در نظر هیچ كس خجل نشود.
طولانی شدن عمر
هر كه را عمر به آخر رسیده باشد و اعمال خیر نداشته باشد این اسم مبارك « مُؤَخّر» را بخواند عمر او دراز میشود.
سازگاری بین زن و شوهر
هر كه را جفتی ناسازگار باشد به هنگام خواب این نام مقدس «مانِع» را بسیار بگوید تا سازگار شود.
استخاره
اگر كسی به نیّت استخاره 1000 بار این نام مقدس «رشید» را بخواند نفع و ضرر آن كار بر او روشن گردد.
به حج رفتن
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر كس 1000 مرتبه در یك مجلس «ماشاء اللّه» بگوید در همان سال به او حج روزى گردد، اگر در همان سال نشد تأخیر كند خدا در اجل او تا روزى كند حج را بر او.
خبر از آینده
هر کس میخواهد از آینده خویش اطلاع یابد نیمه شب برخیزد وضو ساخته دو رکعت نماز به نیت نیاز خویش به در گاه حقتعالی بخواند بعد از نماز سه صلوات بر خاتم صلی الله بفرستد و بعد از آن هر کدام از اسماء زیر را 100مرتبه بخواند: یا هادی اِهْدِنی. یا عَلیمُ عَلِّمْنی. یا خَبیرُ اَخْبِرْنی.یامُبَیِّنُ بَیِّنْ لی
اهل یقین شدن
نقل شده از بعض اهل باطن که هر کس روزی 100 مرتبه بگوید: «هُوَ اللهُ الذَّی لاالهَ الاّ هُوَ» خدا او را از اهل یقین گرداند و به مقام اهل تحقیق و درجات ارباب توحیدش رساند.
تبدیل گناهان به ثواب
پیامبر (ص) فرمودند: هر كه در عمر خود یكبار بخواند نام مقدس «یا هو» را مثل این است كه قرآن را یاد گرفته و جمیع گناهان او آمرزیده شود. و گناهان او به ثوابها تبدیل شوند.
مهربان شدن حضرت حق
هر كسی هر روز 100 نوبت این اسم مبارك «یا الرحیم» را بخواند حضرت رحیم او را مهربان و مشفق گرداند و با خلق و خلق را با او و این دولت عظیم است در دو جهان.
ثابت ماندن ایمان و اعتقادات
برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات صحیح در تمام مراتب زندگی در هر روز 13 مرتبه ذكر «یا احد» خوانده شود با توجه به حقیقت احدیت ذات باریتعالی.
مغلوب نشدن در زندگی
جهت مغلوب نشدن در تمام مراتب و مراحل زندگی در یك مجلس، 1001 مرتبه «یا احد» خوانده شود.
نورانیت دل
برای كسب نورانیت از غذا، قبل از خوردن آن گفته شود: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ
الله
اگر هر روز یکصد بار (الله) گفته شود در رفع مشکلات موثر است
برای رفع مشکلات خطرناک و بزرگ زندگی هزارویک مرتبه(الله) در یک مجلس بدون حرف زدن رو به قبله گفته شود
اگر بعد از نماز صبح ۶۶ مرتبه (الله) گفته شود جهت حل مشکل نافع است
الاحد
كسى كه در خلوت بعد از ریاضت 1000 مرتبه الاحد بگوید، ملئكه را در اطراف خود مشاهده نماید و چنان مینماید كه ملئكه با وى همراهند.
الواحد
الواحد را براى الفت و انس و عزت بین اقران و نزدیكان فائده عظیم دارد، عدد مكتوبه اش 19 است .
الصمد
گویند هر كه مداومت نماید بر اسم (الصمد) آثار تجلى صمدانى ظاهر شده و وى را از مرض جوع و گرسنگى خلاص گرداند. عدد مكتوبه اش 134 است .
الرحمن الرحیم
خاصیت این دو اسم مبارك این است ، كسى كه عقب هر فریضه 100 مرتبه بگوید، لطف الهى شامل حال او گردد.
گفته اند كسى كه هر روز صد بار بگوید الرحیم ، بر خلق خدا مشفق و مهربان گردد، و اگر به نیت كسى بخواند، آن كس نسبت به وى مشفق و مهربان شود، و اگر به عدد مكتوبه یا مبسوطه آن بگوید اثر وى قوى تر باشد.
اگر انسان در امر مهمی درمانده باشد بر این اسم(الرحیم) مداومتنماید در کار او گشایشی حاصل خواهد شد
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده اگر بعد از هر نماز ۲۹۸ مرتبهبگوید(ارحمن الرحیم)محبوب همه مردم و از اهل تحقیق می گردد
همچنین در کتاب مفاتیح النجات امده است اگر کسی بعد از هر
نماز یکصد بار بگوید (الرحمن) در جمیع احوال مورد لطف و عنایت
قرار میگیرد
القدوس
برچسب های مهم
از آش رشته به عنوان پیش غذا یا غذای اصلی استفاده میشود
طرز تهیه آش رشته خوشمزه و نکات مهم در پخت آش رشته
مواد لازم آش رشته:
لوبیا چیتی | 1 لیوان |
نخود | 1 لیوان |
عدس | 1 لیوان |
لوبیا سفید | 1 لیوان |
آرد گندم | 1 قاشق غذاخوری |
رشته آش | 600 گرم |
پیاز داغ | 1 لیوان |
سیر داغ | 1/2 لیوان |
نعنا داغ | به مقدار لازم برای تزیین |
کشک | 1 کیلو گرم |
سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،شوید،اسفناج) | 2 کیلو گرم |
طرز تهیه آش رشته :
حبوبات را براي کاهش نفخ ناشی از آن یک روز قبل خیس کنید و 2 تا 3 بار آب آن ها را عوض کنید و دور بریزید.
پیازها را سرخ کنید و سیر داغ را هم آماده کنید. پیاز داغ ها را با زردچوبه کمی تفت دهید.
نخود، لوبیا و سیر داغ و پیاز داغ را درون قابلمه بریزید و تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزی خرد شده را هم به بقیه مواد آش رشته اضافه کنید.
یک تا دو قاشق آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید. سبزی که پخته شد رشته آش را اضافه کنید و هم بزنید تا رشته ها به یکدیگر نچسبند. زمانی که از پختن رشته ها اطمینان پیدا کردید کشک را اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه گاز را خاموش کنید. و اجازه دهید که آش رشته کمی جا بیافتد.
بیشتر بخوانید: نمونه هایی از تزیین آش
نکات مهم در پخت آش رشته:
تزیین آش رشته مجلسی
1ـ قابلمه باید گنجایش مواد را داشته و کمی بزرگتر از حجم آش رشته باشد تا رشتهها به هم نچسبد و خمیر نشود.
2ـ سبزی آش رشته باید بدون ساقه بوده و درشت خرد شود تا آش رشته زیباتر به نظر آید.
3ـ پیاز داغ داخل آش رشته نباید کم باشد تا آش بهتر جا بیفتد.
5ـ رشته آش حتماً باید از نوع مرغوب تهیه شود.
6ـ نمک آش رشته را بعد از اضافه کردن رشته و کشک می توان تست کرد تا آش شور نشود.
7ـ روغن داخل آش رشته باید به اندازه کافی باشد چون به جا افتادن آش کمک می کند.
8ـ کشک را در آش رشته نباید جوشاند چون تفاوت حرارت کشک و آش رشته باعث می شود کشک ببرد. میتوان آش را بدون کشک (برای کسانی که کشک نمیخورند) سرو کرد که در این صورت هم تفاوت رنگ سبزی، رشته و کشک بهتر نمایان میشود و هم آش رشته خوش رنگتر و زیباتر میشود.
8ـ کشک حتماً باید ۲۰ دقیقه بجوشد (از نظر سلامتی و بهداشت غذا).
10ـ حرارت کشک و آش رشته موقع مخلوط کردن با هم تقریباً یکی باشد تا کشک نبرد.
11ـ برای درست کردن نعنا داغ ۲ قاشق روغن را داغ کرده نعنا خشک بریزید و فوراً خاموش کنید تا نعنا نسوزد.
12- زمان جا افتادن آش رشته زمانی است که لعابی رقیق روی آش را بگیرد، آش رشته رو به ته گرفتن باشد و رشته، بوی خامی ندهد. در این زمان باید حرارت زیر آش رشته را خاموش کرد. البته زمان جا افتادن آش رشته بستگی به نوع رشته نیز دارد.
برچسب های مهم
مامان عزیز من همیشه سبزی قورمه سبزی رو به مقدار زیاد سرخ میکنه و فریز میکنه تا همیشه آماده داشته باشه. البته که همیشه منبع تهیه سبزی قورمه من هم مادر عزیزمه که البته به نظر من خوشمزه ترین ترکیب سبزی قورمه اس. شاید یک بار موقع سرخ کردن سبزی قورمه عکس گرفتم و مطلبی جداگونه در موردش گذاشتم. ولی بد نیست همینجا هم یه توضیحی در موردش بدم و جزئیاتش رو تا حدودی برای شما عزیزان هم شرح بدم.
سبزی قورمه در نقاط مختلف کشورمون در جزئیات متفاوته و اون به این دلیله که در هر نقطه سبزی های خاصی وجود داره که با ذائقه افراد اون منطقه جور تر هست. به طور عمومی و حدودی سبزی قورمه شامل تره و گشنیز و جعفری به یک مقدار + اسفناج و شنبلیله ثلث مقدار قبلی هست. ولی از اونجا که ما شمالی هستیم، چوچاق به دلیل عطری که داره به مقدار کم توی همه غذاهامون هست + مقدار کمی نعنا و البته چند پر شوید! که مامان گلم میریزه.
مقدار خرد کردن و سرخ کردن سبزی قورمه به ذائقه خونوادگی شما و البته میزان اهمیت سلامت غذا بستگی داره. ما سبزی قورمه رو کاملا خرد میکنیم و تا حد زیادی هم سرخ میکنیم. البته نه به مقداری که سبزی کاملا سیاه بشه. ولی نظرم اینه که سبزی قورمه تا کاملا سرخ نشه قورمه سبزی جا اقتاده ای نمیده. البته که هرچی کمتر سرخ بشه سلامتش بیشتره و خیلی بهتره کامل سرخ شده رو برای مهمونی هایی که میدیم استفاده کنیم و برای مصرف خونه زیاد سرخ نکنیم. در هر صورت این شد سبزی قورمه.
لوبیا ها رو از قبل چند ساعتی خیس بدید. پیاز رو خرد میکنیم و در مقداری روغن با زردچوبه تفت میدیم. کمی که سبک و طلایی شد گوشت ها رو با فلفل سیاه اضافه میکنیم و دو سه دقیقه ای تفت میدیم.
البته میتونید به جای این مرحله از گوشت قورمه آماده که خاتون عزیز قبلا قرار دادند استفاده کنید و پیاز داغ رو بهش اضافه کنید.
بعد از اینکه گوشت تا حد مناسبی تفت خورد دو پارچ آب گرم اضافه میکنیم و زیر قابلمه رو هم زیاد میکنیم تا به قل زدن بیفته. بعد هم زیرش رو متوسط میکنم تا کم کم بپزه. بعضی ها در این مرحله زعفران دم کرده رو هم اضافه میکنن تا گوشت طعم دار بشه که من استفاده نکردم.
من معمولا اگه لوبیام خوب خیس خورده باشه هم زمان با گوشت میذارم تا بپزه. اگه فکر میکنید لوبیاتون دیر پزه به صورت جدا گونه بذارید نیم پز بشه و بعد به گوشت اضافه کنید.
بعد از حدود 1 ساعت که گوشت و لوبیا نیم پز شدند (عکس بالا) سبزی ها رو اضافه میکنیم.
از اونجا که رابطه خوبی با پوست لیمو عمانی ندارم و به نظرم خورشت رو کمی تلخ میکنه معمولا پوست و تخم لیمو عمانی رو جدا میکنم و پالپ های خشک رو با سبزی ها به قورمه سبزی اضافه میکنم.
بعد از یک ساعت تا یک ساعت و نیم قورمه سبزی جا میوفته.
نشونه جا افتادن قورمه سبزی اینه که آب و دونش از هم جدا نباشه. وقتی هم که روی برنج میریزید آبش نره کف ظرف و دون و سبزی ها روی برنج بمونه. آب قورمه سبزی باید تا حد زیادی خشک بشه. پس اگه دیدید گوشت و لوبیا پخته و هنوز قورمه سبزیتون آب زیادی داره، زیرش رو زیاد کنید تا آبش بخار بشه. در انتها هم پنج دقیقه ای زیرش رو خیلی کم کنید که روغن بندازه. مقدار روغنی که برای سرخ کردن سبزی ها و تفت دادن گوشت استفاده کردید تا حدی روی خورشت پیدا باشه.
این خورشت خوشمزه رو با برنج سرو میکنیم.
برچسب های مهم
عطر و بوی قیمه مخصوصا اگه عطر گلاب و زعفرون هم بده یاد آور روزهای دورهمی فامیل تو قدیماست… همچنین روزهای محرم و نذری های خوشمزه ای که اکثرشون قیمه اس. اصلا قیمه ی امام حسین که معروفیت خاصی داره. خلاصه که قیمه برای همه ما ایرونی ها نوستالوژیکه و کمتر کسی پیدا میشه که بگه قیمه دوست ندارم. در این مطلب سعی میکنم طرز تهیه یک قیمه ی جا افتاده و خوش عطر و بو رو براتون قرار بدم.
خوب چون من از شب قبل تصمیم داشتم که قیمه بار بذارم برای فرداش، از همون موقع لپه ها رو خیس دادم. ولی کلا اگه دو سه ساعت هم لپه رو خیس بدید کافیه. حتی اگه لپه ی مرغوبی تهیه کرده باشین و تازه باشه بدون خیس دادن هم راحت میپزه. گوشت هم که من از تکه های درشت استفاده کردم. شما اگه میخواید مجلسی باشه یا برای نذری تهیه میکتید بهتره گوشت رو قورمهکنید در اصطلاح. ریز و مربع مربع برش بزنید.
برای شروع پیاز رو نگینی خرد میکنیم و در مقداری روغن تفت میدیم. کمی که نرم شد و حالت شیشه ای پیدا کرد گوشت رو با مقداری فلفل سیاه به پیاز ها اضافه میکنیم و باز تفت میدیم.
اگه از میزان پخت لپه تون مطمئن هستین میتونید با همون گوشت تفتش بدید. اگر نه، بهتره جداگونه با کمی پیاز تفت بدید و جدا بپزیدش.
5 لیوان آب رو اضافه میکنیم و چوب دارچین ها رو هم میندازیم توش و در ظرف رو میذاریم تا گوشت و لپه بپزه. من توی زودپز پختمشون که کمتر زمان برد. ولی روی شعله ی متوسط و در قابلمه معمولی حدود 2 ساعت حداقل برای پخت زمان لازم هست.
بعد از اینکه از پخت کامل گوشت و لپه مطمئن شدید، رب رو در مقداری روغن تفت بدید و به خورشت اضافه کنید.
در همین مرحله که رب رو اضافه میکنیم، نمک رو هم به همراه لیمو عمانی اضافه میکنیم.
بعد از حدود نیم ساعت تا 45دقیقه که لیمو عمانی ها هم نرم شدن، زعفرون و گلاب رو هم اضافه میکنیم. کمی هم ترشیش رو تست میکنیم و اگه کم ترش بود، کمی آبلیمو اضافه میکنیم. بعد از حدود یک ربع خورشت کاملا جا افتاده و آماده اس.
برچسب های مهم